tekstproducties | eindredactie | webbeheer
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
tekstproducties | eindredactie | webbeheer
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Veel mensen kunnen schrijven. Toch leest de ene tekst prettiger dan de andere. Een goede tekst bestaat namelijk niet alleen uit foutloos taalgebruik, correcte zinnen en een heldere opbouw.
Een goede tekst houdt ook het doel van die tekst in de gaten. En een goede tekst is geschreven in de taal van de doelgroep. Met een goede tekst trek je de aandacht en in de ideale situatie hou je die aandacht ook vast.
Er zijn meerdere manieren om met tekst de aandacht van een lezer te trekken en vast te houden, waaronder:
Allereerst zal de lezer jouw teksten moeten vinden. De toepassing voor een betere online vindbaarheid heet SEO, of ook wel zoekmachineoptimalisatie. SEO maakt jouw content (tekst en beeld) en jouw website beter vindbaar in Google. Er zijn verschillende manieren om met SEO een betere vindbaarheid te bereiken. Eén methode is het schrijven van SEO-webteksten.
Het Nederlands kent een aantal taalniveaus en één daarvan is B1. Taalniveau B1 staat voor eenvoudig Nederlands. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking begrijpt B1. Teksten die in B1 zijn geschreven, bestaan uit makkelijke woorden. De zinnen zijn kort en actief. Zo kun je complexe materie meer toegankelijk maken voor een groter publiek. B1 is daarom zeer geschikt om in bijvoorbeeld webteksten toe te passen. Omdat meer bezoekers je teksten begrijpen, zullen ze mogelijk meer willen lezen.
Wat webteksten, nieuwsberichten, persberichten, advertorials en andere wervende teksten gemeen hebben, is de prikkelende inleiding. Met het zogenaamde ‘intro’ val je met de deur in huis. Je benoemt de belangrijkste vragen: wie, wat, waar, wanneer en waarom (of hoe) en je sluit af met een zogenaamde ‘cliffhanger’. Zo faciliteer je haastige lezers door kort de eerste informatie te geven. Tegelijkertijd moedig je aan tot verder lezen. Daarmee vang je de aandacht van de lezer.
Een andere veelgebruikte methode is de AIDA-methode, vooral bij commerciële teksten. Na een prikkelende inleiding wek je verdere interesse door de lezer meer informatie te geven. Daarna verleid je de lezer met een prikkelende vraag en sluit je af met een zogenaamde ‘call to action’, zoals: Nieuwsgierig geworden? Lees dan enkele voorbeelden.
Wil je de lezer op een andere, minder directe manier verleiden om een dienst of product bij jou af te nemen? In dat geval kun je storytelling toepassen. Met aansprekende verhalen of informatieve content geef je de lezer een prettig gevoel. De lezer zal daardoor een positieve associatie krijgen met jouw website, bedrijf of merk.
Ik noemde het al even: met informatieve content geef je de lezer een prettig gevoel. Bovendien leert de lezer iets van jouw teksten als het goed is. De inhoud van die teksten baseer je natuurlijk op betrouwbare bronnen. En zo gaat de lezer jou zien als een autoriteit. Nog zo’n manier om de lezer aan je te binden.
Neem vooral contact op om je wensen te bespreken
Door (werk)ervaring en studie ben ik snel thuis in onderwerpen als:
Duurzaamheid, afvalverwerking, ontwikkelingssamenwerking, Caribisch Nederland, Latijns-Amerika, reizen, emigreren, horeca, tuinieren, ouderschap, muziek en meer.
Zie ook:
Tekstcorrectie, (Eind)redactie, Webredactie en webbeheer, Vertalingen, Tarieven en werkwijze